שובר לפרסום בגוגל



אורלי רובין - הורות למתבגרים

PDF הדפסה דוא
אורלי רובין - הורות למתבגרים - 4.8 out of 5 based on 23 reviews
דירוג משתמש: / 23
גרועהכי טוב 
השיעור נכתב על ידי : אורלי רובין   
ראשון, 28 נובמבר 2010 18:32

הורות למתבגרים

  אורלי רובין M.A מוסמכת לטיפול משפחתי וזוגי, ולפסיכותרפיה    פסיכואנליטית

 

הרצאתה של אורלי רובין בפורום הורים ומטפלים 2009

 rubinorly.coi.co.il/המלצות.htm

מתי הורה מתחיל לדבר על הילד שלו כמתבגר

תמיד הילד הוא זה שמזיז את עצמו מילד למתבגר..

הורים, מבחינתם רוצים לשמור אותם ילדים.

ילד, זה אומר יותר שליטה, יותר שליטה , זה אומר יותר ביטחון שהילד מוגן

אז איך זה קורה..

 

איתותי התנועה מילדות להתבגרות

יציאות בערב

חוצפה

חדר מבולגן

וכחנות

 ביום שהילד מתחיל להשתמש במושגים

 "אל תדאגי לי אני גדול"

"את/אתה  לא יכולים להחליט עלי"

"זה עניין שלי.."

 אורלי רובין עונה על שאלות הקהל -

מתי זה קורה—

פעם, בשנות השישים, ואולי אפילו עד תחילת שנות העשרים.. חשבו שגיל ההתבגרות מתחיל אחרי בר מצווה ונמשך עד גיל 18, הנער מתגייס לצהל, זה אומר, בוגר.

היום , אולי לצערנו, תקופת ההתבגרות ארוכה יותר,מתחילה מוקדם יותר ונמשכת זמן ארוך יותר

ההתחלה- גיל 10

לב התקופה- 12-22

הסוף—עד גילאי 25 ואפילו יותר.

העולם המודרני, המערבי,הקדמה מציעים להם יותר, אינטרנט, מותגים, מועדונים, הם חשופים ליותר מידע ואטרקציות , וחלק גדול מהם גם מרגיש שכבר יכול, שצריך לתת לו

 

הפער בין מה שיכולים באמת ובין מה שרוצים הוא גדול..

 

מה בעצם הילד שלנו עובר, או יותר נכון מה עובר על הילד שלנו בגיל ההתבגרות

 

בספרים קוראים לזה, מעבר מתלות בהורים לעצמאות ונפרדות.

בחיים,

1. הגורם הפיזיולוגי-הכל מתחיל בשינויים ההורמונלים,

הורמוני המין, הצמיחה לגובה, המשקל, השיעור, איברי המין, הגוף שלהם משתנה ודי מהר

המוח מבשיל גם הוא, מבחינת החשיבה, הם עוברים לחשיבה המופשטת, שזה אומר, שהם יכולים להתחיל להתווכח, לנמק את הרצונות שלהם, להביא הוכחות ותיאוריות שלמות

2. מעבר ממיקוד במשפחה לקבוצת השווים- לחברים..

3. מה קורה ליחסים בין הילדים להוריהם- מתחילה ביקורתיות של הילד על הוריו, שיפוטיות, אתה זקן, אתה לא מבין, והסמכות שהיתה להורה על הילד להגיד לו עשה, אל תעשה.. מתערערת.

4. מה מצטרף לזה  - המרד- בדיקת גבולות

המתבגר ישאל את ההורה – מה אתה אומר? ובפועל יבחר לפלס את דעתו ופועלו בדרך לגיבוש זהותו.

 

 

בכל מקרה המסר של המתבגר אני יעשה מה שאני רוצה כי אני יכול

 

 

מה קורה להורים-

 

המבוגר שנפגש עם המתבגר חווה 2 דברים

לא פשוטים, מאד חדשים, מבלבלים

  • אובדן שליטה
  • אובדן משמעות.
  •  נוצר ניגוד אינטרסים בין המתבגר והמבוגרים

     

    המתבגר רוצה עצמאות מיידית

    ומה לגבי אחריות? אחר כך, או אפילו , לא רוצה לשאת באחריות, שההורה שלו יהיה אחראי, הוא ההורה לא?

    ההורה רוצה בדיוק את הסדר ההפוך – מבקש לראות את האחריות מצד המתבגר - אתה גדול, לא?

    אז תהיה אחראי.

    עצמאות? אחר כך, קודם אחריות

     

     

    מה עוד קורה לו,לא מספיק שההורמונים משתוללים, היחסים בבית משתנים, נוסף לכך,

    גילוי עולם האהבה

    בגדול, יש בזה משהו יפה, המתבגר מושקע רגשית בתוך קשר אחר, מישהו אחר, שהוא לא ההורה

    זה יכול להיות החבר הכי טוב, החברה הכי טובה, זוהי ראשיתה של נאמנות, מחויבות, אינטימיות

    וכמובן העניין במין השני

    ואז בא גם הגילוי של המיניות שלי והעיסוק במין

     

     אחת השאלות שהופנו לאורלי רובין בהרצאה היתה :

    איך מתמודדים עם מצבי רוח משתנים ?

    לדברי אורלי רובין אצל המתבגר מתקיימים מעברים קיצוניים , לא רק במצבי רוח, גם בהעדפות, בקשרים החברתיים, בילויים, כאילו כל פעם מגיעים עד הקצה, ואז משעמם שם, ועוברים למקום אחר.. כמו התחלופה של המותגים, הפרסום, אופנועים וכו

     

    והנה יש לנו בבית נער/ה שמוצפים בדרישות מהבית, מבית הספר, מהחברים

    אבל גם מאד בודדים. אפילו שהם נראים כאילו יש להם את החבר הכי טוב וגם אם יש כזה, בד"כ כל אחד מרוכז בעצמו, ככה זה בגיל הזה, זה קצת כמו הילדים שמשחקים זה על יד זה ועוד לא ממש ביחד..

    אז מאיפה הם אמורים לתדלק...

    קצת מכל מקום

    זה ממש לא פשוט, ואולי אפילו פרדוכסלי , אבל, משהו להרגעה

    זה בריא

    מתבגר שלא עובר את זה, הוא מתבגר שתהליך ההתפתחות שלו מצטמצם או נתקע,

    כלומר, ההורים האלה שיושבים עכשיו בבית ושמחים שאין בעיות עם הילד,

    ושממשיך להתנהג כמו כשהיה קטן אמורים לדאוג ולהתייצב מול סימן שאלה גדול.

     

    חשוב להגיד שרב המתבגרים – 85% מהם עוברים את זה בשלום.

     

    ואיפה אתם , ההורים,בכל הסיפור הזה..

     

    המתבגר נמצא בחיפוש שלו, אתם מבולבלים, מבוהלים, מה שעבד קודם בקלות או לא בקלות, לא עובד היום, ואז גם אנחנו כהורים מתחילים לחפש תשובות,  דרכים, פתרונות

    אחת השאלות שתמיד שואלים אותי, אז מה הילד שלי לא צריך אותי יותר?

    צריך? כן!

    אבל אחרת!

    איך אחרת?

    הלוואי שהיתה  תשובה ברורה ואחידה שהיתה פותרת את כל הבעיות.

    אורלי רובין מסכמת שני מישורי התייחסות עיקריים:

    1.יחסים בין ההורה למתבגר

    2.סמכות הורית וגבולות ע"פ מודל הסיר קומפלקס

     

     

    הורה                              קשוב                          לא קשוב

                                            מחשיב את צרכי המתבגר                          מחשיב את צרכיו                 

                                                   מקשיב רגשית                                  שלו, בציפיות שלו

                                                                                                        מבנו

    דורש                           

    דרישות מציאותיות,                                סמכות,

    גבולות סבירים

     

    לא דורש

    אין סמכות

    אין גבולות                      

     

    המחקרים מראים, לא תמיד החיים , שסמכות וגבולות מציאותיים בנוסף ליחסים טובים עם הבנים, יש בהם כדי להקל על המתבגר את המשימות ההתפתחותיות, וגם על ההורים, בלהרגיש יותר שביעות רצון מעצמם כהורים ומילדיהם.

    http://rubinorly.coi.co.il/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%9C%D7%99-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%99%D7%9D.htm

     

                              


     
    מאמרים נוספים :

    » אורלי רובין - המרחב הטיפולי כמיכל לנפש

    אורלי רוביןהפניה לאתר הביתהמרחב הטיפולי כמיכל לנפשיואל(שם בדוי) אשר שמיום היוולדו(ואפילו בעודו ברחם אימו) חי בסביבה לא שקטה עד עוינת, מתקיפה, פולשנית,לא מגנה ולא מכילה, זקוק למיכל, לא רק שאין לו מיכל פנימי, אלא שכלל לא...

    » אורלי רובין - זוגיות בגיל המעבר

    אורלי רובין / זוגיות בגיל המעבר – מבט נשי ומבט גברי                                    על פי הגישה ההתנהגותית - קוגניטיבית: הגישה ההתנהגותית הקוגניטיבית מתבססת על תיאורית הלמידה החברתית ותורת החליפין הרעיון הבסיסי...

    » אורלי רובין - במראת הקליניקה

    במראת הקליניקה- תיאור חווית האומנה מעולמו הסובייקטיבי של הילדאורלי רובין- M.A  (מוסמכת בפסיכותרפיה פסיכואנליטית וטיפול זוגי ומשפחתי) הרצאה אורלי רובין ליום עיון שירותי האומנה בישראל 2006 הקדמה-כשפנו אלי בבקשה להגיע ליום...
    STU2

    רוצים להוסיף מאמר לאתר? הרשמו עכשיו והכניסו מאמר חדש

    דרושים בתחום הבריאות

    חיפוש עבור רפואה - אתר משרות
    • תועמלן/ית
      לחברת תרופות בצמיחה דרוש/ה תועמלן/נית רפואי/ת התפקיד כולל הדרכות,הרצאות והשתתפות בכנסים מקצועיים. עבודה מול בתי חולים, רופאים במשרה מלאה בכל הארץ בעיקר עבודת שטח. מתאים גם...
    • לחברת פארמה דרוש/ה תועמלנים/ות (נציג/ה רפואי)
      שיווק ומכירה לקהילה רפואית דיווח ומילוי דוחות אחריות מלאה על ארגון והשתתפות בכנסים ע"פ הצורך עבודת שטח הדורשת עצמאות, תוך שמירה על קשר טלפוני עם...
    • פקיד/ת קבלה למרפאה לרפואה משלימה
      למרפאה וותיקה לרפואה משלימה הממוקמת בצומת כפר סבא, דרוש /ה פקיד /ת קבלה ל-3-5 משמרות אחה"צ כולל ימי שישי לסירוגין. התפקיד כולל אחריות על עמדת...
    • מנהל/ת שירות ושימור לקוחות
      למוסד רפואי פרטי, מצליח ומוביל בתחומו, דרוש/ה אש/ת שיווק וניהול תיקי לקוחות. התפקיד כולל קבלת מטופלים חדשים, קידום וסגירת תכניות טיפול ברמת מורכבות גבוהה, לרבות...
    • לחברת תרופות בצמיחה דרוש תועמלן/ית רפואי
      לחברת תרופות בצמיחה דרוש תועמלן/ית רפואי לעבודה בכל הארץ דרישות התפקיד: תואר במקצוע פארה רפאוי מאוניברסיטה מוכרת- חובה בעל/ית חריצות יוזמה אסרטיביות ונכונות לעבודה מאומצת...
    • חברה שוויצרית בינלאומית בתחום הבריאות קולטת
      חברה שוויצרית בינלאומית בתחום הבריאות קולטת 2 זכיינים/ות חדשים /ות לכל חטיבות החברה. פוטנציאל רווח ללא תקרת זכוכית הכשרה מלאה תינתן במסגרת פעילות החברה. דרישות...

    חיפוש מהיר בגוגל

    מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים