שובר לפרסום בגוגל



מאת רונן טייב – מדריך לביצוע אנליזה עבור תוכנית אסטרטגית

PDF הדפסה דוא
מאת רונן טייב – מדריך לביצוע אנליזה עבור תוכנית אסטרטגית - 5.0 out of 5 based on 13 reviews
דירוג משתמש: / 13
גרועהכי טוב 
השיעור נכתב על ידי : Administrator   
שני, 24 מאי 2010 23:30

 

מאת רונן טייב – מדריך מעשי לביצוע אנליזה עבור תוכנית אסטרטגית

 

לביצוע תוכנית אסטרטגית איכותית נדרש לבצע אנליזה

מהי תעשיה? קבוצת חברות מייצרות סוגי מוצרים דומים לאותם לקוחות, דוגמה: תעשיית הרכב, טקסטיל, מחשבים

כל תעשייה בעלת המאפיינים הייחודיים לה ובכל תעשייה ישנן תתי תעשיות.

ע"מ לבצע אנליזה לתעשייה נדרש לענות על 12 שאלות כאשר מתוכם 7 מתייחסים לתעשייה בכללותה ו-5 מתייחסים לחברה עצמה ומצבה .

 

שאלות החוץ: Assess Industry & competitive conditions

את שאלות החוץ נבדוק למול סביבת המיקרו (הסביבה הקרובה) וסביבת המאקרו (הסביבה הרחוקה) -

במאקרו נתייחס למצב הכלכלי בכללותו, טכנולוגיה רשויות חוקים, תקנות וכו', ערכים של החברה, דמוגרפיה.

 

במיקרו (קרובה) המרכיבים הינם 5 הכוחות של פורטר - ספקים, לקוחות וכו'.

 

 

שאלות חוץ – עבור סביבה רחוקה וקרובה:

  • מהם קווי האופי של כל תעשיה?
    • באיזה תחום מדובר? האם זהו תחום הקשור להגנת הטבע / עוסק בתרומות. האם התחום רווחי?
    • סוג מוצר – מתחלפים מהר או לאט
    • באילו אזורים גיאוגרפיים תעשייה זו דומיננטית או שלא
    • עלות ההשקעה בתעשייה – גבוהה / נמוכה (חסמים)
    • האם נדרשת טכנולוגיה מתקדמת?
    • האם התעשייה יציבה / צומחת?

     

     

  • מהם הכוחות התחרותיים בין הקבוצות בתוך כל תעשיה?
  •  

    עוצמת התחרות - השאלה השנייה מייצגת למעשה את דיאגראמת פורטר -

    חמשת הכוחות של פורטר -

  • במרכז - התחרות בין החברות עצמן.
  • תחליפים
  • ספקים
  • לקוחות
  • מועמדים פוטנציאליים להתחרות בתעשייה
  •  

    ככלל עלינו לברר מהם גורמי המפתח שאם החברה שולטת בהם היא מצליחה.

    • איזה כח החזק ביותר? עצמת התחרות באופן משמעותי, דוגמה: בדיקת מוצרים בסופר ע"פ מחיר/איכות/צורה וכד'
    • מודל פורטר מצלם תמונת מצב של התעשייה וע"מ ליצור תוכנית אסטרטגית עליך תחילה לדעת מהם הכוחות שפועלים בתחום זה לדוגמה אם מצאת כי קניינים הם הכח החזק אזי תבצע גיוס של מנהל שיווק חזק
    • במודל חסר מימד זמן, נותן רק תמונת מצב עכשווית
    • כיצד משפיעה כמות המתחרים על עוצמת התחרות? ככל שיש יותר מתחרים עוצמת התחרות חזקה
    • כיצד משפיעה הצמיחה על עוצמת התחרות? כשהשוק בצמיחה התחרות בירידה
    • ככל שיש יותר מתחרים הכוח המרכזי - עוצמת תחרות בין המשווקים, עולה. כשיש פחות מתחרים התחרות חלשה יותר (כאשר שחקן יוצא התחרות נחלשה).
    • מעט מתחרים גדולים והרבה מתחרים קטנים – עוצמת התחרות קטנה
    • הרבה מתחרים גדולים ומעט מתחרים קטנים – עוצמת תחרות גדולה. עוצמת התחרות באה עם גודל המתחרים.
    • כשהשוק צומח התחרות בירידה. כשהשוק בירידה התחרות בעליה. אגב, כשהשוק בירידה החברה ממקדת מאמץ בשיווק. כשהשוק בצמיחה החברה ממקדת מאמץ בייצור במטרה לספק את הביקוש.
    • כשיצרנים מעוניינים למלא את כושר הייצור הפנוי שלהם ישנה הגברה בתחרות
    • אם עלות יציאה גבוה עוצמת התחרות גבוהה (מכיוון שהעסק יתאמץ כדי להישאר)
    • קונים: ישנם תעשיות בהם כוחות הקונים (buyers) חזקים ביותר לדוגמא, רשתות המזון מהוות את כוח הקניה החזק ביותר בשוק.
  • מה גורם למבנה התחרותי של התעשייה להשתנות?
  • מהם גורמי המפתח להצלחה שאם החברה שולטת בהם אזי תצליח בתעשיה?
  • מתחרים – אלו חברות נמצאות בעמדת מפתח תחרותית חוזקה / חולשה?
  • באילו צעדים אסטרטגיים עשויים המתחרים שלנו לנקוט?
  • מהם המסקנות לגבי אטרקטיביות התעשייה ע"פ הערכותינו?
  •  

    כניסה פוטנציאלית של מתחרה חדש – ישנם 3 פקטורים שמשפיעים:

  • חסמי כניסה :
  • א.         עלות כניסה לענף (הון ראשוני) – חסם כניסה כלכלי

    ב.         חסם כניסה משפטי – דוגמת רשיון עיסוק בתחום רפואה

    ג.          חסם כניסה טכנולוגי – דוגמת טכנולוגיה שקיימת בשוק אם אין לך לא תמכור

    ד.         חסם כניסה גישה ל.....

    ה.         חסם כניסה גישה לערוצי שיווק – אם אין גישה אין מכירות

  • תגובה צפויה של הנמצאים בענף
  • א.         התנגדות חזקה

    ב.         התעלמות

    ג.          הזמנה לכניסה – לעיתים ישנן חברות שמרגישות כי אינן מצליחות לשאת בנטל והן מזמינות כניסת גורמים נוספים

    ד.         אדישות

  • גורמים נוספים:
  • א.         אינטרנט כמשל הביא לשינוי משמעותי.

    ב.         פקיעת פטנט (פקיעת מועד וכו')

    ג.          גילויים טכנולוגיים – כאשר ישנם גילויים חדשים הדבר מעודד כניסת שחקנים חדשים.

    ד.         גידול משמעותי ברווחים מעודדת מתחרים חדשים להיכנס לשוק.

     

    לסיום נציין, כי אין לראות באמור לעיל כתחליף לחוות דעת כלכלית ו/או לייעוץ פיננסי ויש לראות באמור מעלה מכאן כסקירה חלקית ביותר בנושא שבנדון. יש להתייעץ עם מומחה העוסק בתחום.

     

    מחבר המאמר מר רונן טייב מתמחה בייעוץ בתחומים כלכליים שונים כולל במיזוגים ורכישות ,ייעוץ אסטרטגי, מודלים פיננסיים, תגמול מנהלים, הערכות שווי ובדיקות נאותות.
    מר רונן טייב ייעץ לחברות ישראליות הגדולות ביותר במגוון רחב של תעשיות כולל בנקאות וביטוח, חברות אחזקות, קרנות הון סיכון, קרנות השקעה פרטיות וחברות בתחומים של טכנולוגיה, טלקומוניקציה, נדלן וקמעונאות. מר טייב הינו מרצה בכיר בחוג לכלכלה וחשבונאות באוניברסיטות ומכללות המובילות בארץ וכנסים ופורמים מקצועיים נוספים בארץ ובעולם.

     



     
    מאמרים נוספים :

    » התועלת בניהול סיכונים - אבטחת מידע

    התועלת בניהול סיכונים - אבטחת מידעניהול סיכונים בארגון הוא תהליך העוסק במתן פתרונות לצורך יצירת תשתית אפקטיבית וארוכת טווח, להגנת הארגון מפני סיכונים, תוך יישום מדיניות ונהלים. ניהול סיכונים מאפשר לחברות לזהות נזקים...

    » איך להימנע ממיקור חוץ כושל?

    מיקור חוץ מוצלח יכול להוזיל לחברה עלויות, להצמיח את הכלכלה של הארגון, להגביר את קצב הייצור או השירות, ולפנות את הזמן למציאת רעיונות חדשים ולהתרחבות, אך מיקור חוץ שמנוהל בצורה כושלת עלול לגרום למפלה כואבת של הארגון או של...

    » סקירה קצרה מהקורס האחרון של מר רונן טייב בתורת הסיכונים - הון סיכון

      Risk theory - venture capital Lecturer: Mr Ronen Taieb   BackgroundThe course is designed to provide a framework for students to understand how private equity firms operate and how to deal with them.  In particular, the course focuses on the relationship between the VC firm and entrepreneur.   We hope that at the end of the course, you will be better able to answer the following...

    » מאת רונן טייב - אסטרטגיות פרואקטיביות ואסטרטגיות ראקטיביות

     מאת רונן טייב: אסטרטגיות פרואקטיביות ואסטרטגיות ראקטיביותתוכנית אסטרטגית הינה אוסף של אסטרטגיות  שחברה נוקטת במרחב הפעולה שלה , ומורכבת משני סוגי צעדים אסטרטגים:אסטרטגיות פרואקטיביות – החברה היא הנוקטת...

    » מאת רונן טייב - מדריך יחודי ומהיר ליישום אסטרטגיה עסקית

     מאת רונן טייב: מדריך יחודי ומהיר ליישום  אסטרטגיה עסקיתאסטרטגיה  הינה פונקציה של מהות החברה , מגדירה דרך פעולה לטווח ארוך (בין שנה עד חמישים שנה בהתאם לאופי החברה).חברה שמעוניינת להצליח לאורך זמן חייבת שיהיה לה מודל...

    » מאת רונן טייב - מדריך מעשי קצר למגוון פעילויות סליקה

     מאת רונן טייב: מדריך מעשי קצר למגוון פעילויות סליקה קיימות חברות המספקות שרותי סליקת כרטיסי אשראי ואימות כרטיסי האשראי בזמן אמת ומאפשרת לבתי עסק לסלוק עסקאות המבוצעות בכרטיסי אשראי באינטרנט כגון: מכירת מוצרים,...

    » מאת רונן טייב - יסודות ניתוח שווקים מתעוררים

    יסודות ניתוח שוק בשווקים מתעוררים-  מאת רונן טייבאנו נחשפים לצמיחה מדהימה של השווקים המתפתחים בהודו, סין ואמריקה הלטינית, בניגוד למגמה הפוכה בשווקים הוותיקים של הכלכלות המערביות. אפשרויות ההשקעה נראים בלתי מוגבלים ...

    » לתפוס את המהלכים הארוכים במסחר יומי

    בחודשים האחרונים אני עובד בצד המנטלי בעיקר על פיתוח הסבלנות.הכסף האמיתי מגיע בסופו של דבר מהמהלכים הארוכים ובלי סבלנות יהיה קשה מאוד לתפוס את המהלכים האלו.כל אחד צריך למצוא לעצמו את הדרך שמתאימה לו ושתאפשר לו להשאר...
    STU2

    פרסום ביטוח למטה

    רוצים להוסיף מאמר לאתר? הרשמו עכשיו והכניסו מאמר חדש

    חיפוש מהיר בגוגל

    מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים