מה זה זיכיון? |
![]() |
![]() |
![]() |
השיעור נכתב על ידי : אמיר |
ראשון, 11 מרץ 2018 20:31 |
מה זה זיכיון? זיכיון קשור למיתוג. כל עוד לא היו מותגים בעולם, לא היו זיכיונות. גם כאשר היו מותגי עבר היסטוריים כמו קוקה קולה, לא היה זה כזה זיכיון ובעלת המותג שיווקה בעצמה את המותג שלה לנקודות השיווק. אבל התחרות בין המותגים, כמו גם הרצון והשאיפה לגדול ולהפוך לרשת גדולה, הם אלה שגרמו לכך שהתפרשות של חנויות תהיה תחת שם מותג של רשת, שאם לא כן- לא הייתה לה כל סיבה להתפרש, לא כך? וכך נולד בעצם המושג זיכיון. כאשר בעלת המותג לא יכולה הייתה כבר לפעול רק ממקום אחד, והיא רצתה להתפתח- היא החלה למכור זיכיונות, וכל זה קרה קודם כל בארה"ב. מהו זיכיון לעומת נקודת שיווק? בואו ניקח לדוגמה את מותג הבגדים הלאומי אתא, אשר בשלהי שנות השישים היה הדבר הכי חם בתחום בגדי העבודה, תנועות הנוער וגם בגדי יום יום לנשים וגברים. לאתא היו המון סניפים בארץ, אבל הם לא היו תחת זיכיון. המפעל אתא ששכן בקרית אתא, שיווק את הבגדים שלו לחנויות של אתא, כאשר כל אחד מהם היו בבעלות אחרת. התוצרת הייתה של אתא אבל החנויות היו פרטיות. אתא לא קיבלה כסף על כך שהחנויות נקראו אתא וגם לא קיבלה דמי זיכיון. אפשר להסביר את זה בעובדה שבעלי המוצר אתא לא קראו לו מותג. הם התייחסו לבגדים כאל משהו שצריך לייצר כדי ללבוש, אבל בישראל של שנות השישים, לא היה דבר כזה מותג. מה מעניק לך זיכיון? זיכיון מעניק למי שרוכש אותו, להקים עסק תחת שם מותג, לפעול עפ"י השיטה השיווקית הנהוגה ברשת ולהיות חלק מרשת גדולה ולא רק חנות נפרדת. זיכיון נותן גב כלכלי לחנויות הזכייניות, כמו גם את הידע, הניסיון והמוניטין של המותג. מחירי זיכיון היום בארץ של מותגים ידועים נעים בין 300-600 אלף ₪. יש היום בארץ זכיינות למוצרי רוקחות, אופנה, ביגוד, מזון ועוד. בעולם המותגים שבו אנו חיים, גם הצרכנים מצביעים בעד מותגים ונוהרים אל חנויות הרשתות. מי אמר זיכיון ולא קיבל מותג מנצח. |