שובר לפרסום בגוגל



מערכות מידע לארגון

PDF הדפסה דוא
דירוג משתמש: / 0
גרועהכי טוב 
השיעור נכתב על ידי : yaara   
רביעי, 30 מרץ 2011 13:15

בעידן המודרני כל חברה, ארגון או מוסד זקוקים למערכת ממוחשבת שתאפשר להם לרכז ולאחסן את כל המידע אודות הפעילויות העסקיות שלהם, לפקח על השינויים ולשלוף מידע בעת הצורך. מערכות ממוחשבות אלו נקראות מערכות מידע, והן הופכות את מלאכת ניהול המידע לקלה, לנוחה ולמהירה מאין כמוה.

כיצד בנויות מערכות מידע?

אף על פי שלכל חברה או ארגון יש אופי פעילות ייחודי וצרכים שונים ומשתנים, כל מערכות המידע בנויות בבסיסן באופן זהה. בכל מערכת מידע נמצאות 3 שכבות בסיסיות: שכבה המשמשת לאחסון המידע, שכבה לעיבוד ולניתוח המידע ושכבת תצוגה להצגת המידע הרלוונטי לכל משתמש. בנוסף לשכבות אלו, ישנן מערכות מידע מורכבות יותר המכילות שכבות נוספות.

תהליך הבנייה של מערכות מידע

תהליך הבנייה של כל מערכת מידע הוא תהליך זהה בעיקרו. תהליך זה מורכב מ- 6 שלבים עיקריים:

  • 1. אפיון צורכי הארגון – מהנדסי מערכות המידע (בדרך כלל מהנדסי תעשייה וניהול) נפגשים עם המנהלים הבכירים של הארגון ומקבלים מהם רשימה של צרכים ודרישות שמערכת ניהול המידע צריכה לענות עליהם. לעיתים רבות, שלב האפיון יכלול גם תצפיות משתתפות וליווי של בעלי תפקידים מרכזיים בחברה, כדי ללמוד על עבודתם, המידע שדרוש להם בכל שלב ותהליך במסגרת עבודתם, קשיים נוכחיים שיש למצוא להם פתרון ועוד. זהו התהליך הקריטי והחשוב ביותר.
  • 2. ניתוח צורכי הארגון – לאחר שהתקבלה רשימה של צרכים ודרישות ממערכת המידע, המהנדסים מנתחים אותם בניסיון למצוא בסיסים משותפים ודרך תמטית לארגון ולשליפה של המידע.
  • 3. תכנון מערכת המידע – בשלב זה המהנדסים מתכננים כיצד תיראה ותפעל מערכת המידע לארגון.
  • 4. הקמת מערכת המידע – שלב זה מתייחס לשלב הטכני של הקמת המערכת הממוחשבת.
  • 5. הטמעת מערכת המידע – ההטמעה מתבצעת בדרך כלל בשלבים, אגף אחר אגף, מחלקה אחר מחלקה. כך העובדים והמנהלים לומדים בהדרגה כיצד להשתמש במערכת, מועברות הדרכות וסדנאות, והמהנדסים מקבלים פידבקים בזמן אמת ומספקים מענה במקרה של תקלה.
  • 6. תחזוקת מערכת המידע – כל מערכת מידע זקוקה לתחזוקה שוטפת, כיוון שבכל חברה או ארגון בסיס המידע ואופן ארגונו משתנים בהתאם לפעילות הארגון ולצרכיו. כמו כן, בעקבות השימוש השוטף ניתן לייעל תהליכים, להוסיף פונקציות חדשות, שדרוגים למערכת, הרשאות ועוד.
  • השימוש במערכות מידע

    כדי להשתמש במערכות המידע, העובדים והמנהלים זקוקים להדרכה על המערכת. לאחר מכן, כל עובד / מנהל מקבל הרשאת כניסה למערכת, המותאמת לתחום עבודתו ולתפקידו. באופן גס, ניתן לחלק את סוגי ההרשאות למערכות המידע ל- 3 דרגים:

    • הרשאות לדרג התפעולי (דרג העובדים) – כל עובד מקבל הרשאה פרטנית, המתאימה לתחום פעילותו, כדי שיוכל לבצע את עבודתו השוטפת.
    • הרשאות לדרג הניהולי (מנהלי הביניים והמנהלים הזוטרים) – המנהלים מקבלים הרשאות לתחומים נרחבים יותר במערכת המידע כדי שיוכלו לפקח ולבקר את העבודה של עובדיהם וכדי שיוכלו לתכנן את היעדים ואת הפעילות של מחלקותיהם לתקופה הקרובה.
    • הרשאות לדרג הבכיר (ההנהלה הבכירה בארגון) – הרשאות אלו ניתנות למנהלים הבכירים בארגון, והן ההרשאות הרחבות ביותר, המאפשרות להם לראות את התמונה הכללית, כדי שיוכלו להסיק מסקנות ולהפיק לקחים מפעילות הארגון בעבר, לתכנן אסטרטגיות ולקבוע מטרות לטווח הארוך.


     
    מאמרים נוספים :

    » מנהל מערכות מידע - חידוש טכנולוגי לקידום העסק

    דוחות מנהלים בקליק - פתיחת חברה חדשה היא בשום אופן לא משימה פשוטה, בינינו, אף רחוק מזה, בנוסף להשקעה הכלכלית היא מצריכה הבנה של הסקטור העסקי אליו שייך העסק, מיומנות ניהולית ואיך אפשר לשכוח, ידע מקצועי. מעבר לזה החלק שיותר...

    » מערכות מידע – מקצוע מבוקש

    אחד מן המקצועות בעלי קצב עלית הביקוש הגבוהים ביותר בעולם בכלל ובארץ בפרט בשנים האחרונות – תואר מערכות מידע, יקנה לכם ידע מגוון בתחומי הניהול התעשייתי  והמקצועות הטכנולוגים, יפתח לכם אין ספור דלתות בשוק העבודה, ויוליך...

    » מיקור חוץ

    בעידן הגלובלי, מערכת יחסי העבודה הקלאסית שבין עובד למעביד הולכת ונעלמת. בעידן שבו ארגונים וחברות שואפים להגיע ליעילות כלכלית ולהשיג גמישות ניהולית, נכנסו לשוק העבודה צורות העסקה חדשות, החורגות ממודל קלאסי זה. אחת...
    STU2

    רוצים להוסיף מאמר לאתר? הרשמו עכשיו והכניסו מאמר חדש

    חיפוש מהיר בגוגל

    מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים